Yksi tulevan joulusesongin eniten huomiota saaneista peleistä on Sonyn Little Big Planet. Pelin julkaisua ehdittiin jo kertaalleen lykätä siitä syystä että ”yhden taustalla soivan kappaleen sanat saattoivat kuulostaa koraanin lausahduksilta”. Odottavan aika kuitenkin viimein palkitaan, sillä peli saapuu kauppojen hyllylle tulevana perjantaina.

Meillä Hilavitkuttimessa on ollut mahdollisuus testailla peliä jo muutaman viikon ajan. Tässä joitakin ensivaikutelmia peliin liittyen.

Ensivaikutelmaltaan peli on äärimmäisen söpö. Pelin maailma rakentuu langanpätkistä, tarroista, kankaan- ja pahvinpalasista sekä muusta tavarasta, jota voisi kuvitella löytyvän vaikkapa vanhan askartelulaatikon pohjalta.  Pelihahmona toimii käyttäjän mieleisekseen muokkaama Sackboy (tai Sackgirl) -räsynukke, jonka avulla ratkotaan pelikenttiä melko perinteiseen tasohyppelytyyliin. Pelin mukana löytyvät pelikentät ovat ”viihdyttäviä” ja näyttäviä mutta eivät sinällään mitään mullistavan uutta.

Pelin juju ei kuitenkaan perustu valmiisiin kenttiin, vaan siihen että pelaajalla on mahdollisuus luoda itse toinen toistaan hauskempia pelikenttiä omien ideoiden perusteella. Sen lisäksi että pelikenttiä voi luoda itse, näitä voi myös jakaa peliin liittyvässä verkkopalvelussa kavereiden kanssa. Samaan tapaan myöskin muiden tekemiä pelikenttiä voi vapaasti ladata omalle konsolille ratkaistavaksi.

Pelikenttien luominen on helppoa pelin äärimmäisen yksinkertaisen kenttäeditorin avulla. Lisää ”rakennuskomponentteja” kenttäsuunnitteluun käyttäjä saa sitä mukaan kun pelin kiemuroita on ratkottu. Uudet rakennusmateriaalit tietenkin mahdollistavat aina monimutkaisempien kenttien toteuttamisen. Kenttäeditorin myötä peli muodostuu ikään kuin ”sosiaaliseksi alustaksi”, jonka avulla pelailijoilla on mahdollisuus toteuttaa ja jakaa omia, mitä mielikuvituksellisempia kenttäsuunnitelmiaan muiden pelaajien kesken ja kerätä näin mainetta sekä kunniaa ”kehittäjien” keskuudessa. Peli on ikään kuin pelimaailman oma legorakennussarja, jonka avulla on mahdollista toteuttaa mielikuvituksellisimpia ideoitaan.

Peli on jopa osoittautunut niin suureksi ilmiöksi (vaikka tätä ei siis vielä ole edes virallisesti julkaistu) että huhutaan useiden yritysten, kuten Disneyn ja Konamin olevan kiinnostuneita käyttämään peliä omien tuotteittensa viraalimarkkinointiin luomalla omiin teemoihinsa istuvia pelitasoja. Sanomattakin selvää, että Sony itse tulee julkistamaan tasoja pelimaailmaan omien peliensä julkaisujen yhteydessä.

On siis kerrassaan hienoa, että konsolipelien maailmaan löytyy vielä aina edelleenkin uutta ja ennennäkemätöntä pelkkien grafiikkatehojen kanssa kerskailun sijaan. Tälle me annetaan 5/5 pistettä.

Loppuun vielä mallia – jo lähes klassikoksi muodostuneella LBP Youtube-videolla, kuinka pelissä on mahdollista suunnitella kenttäeditorin avulla vaikkapa taskulaskin.

Lisää (lähes puuduttavan hehkuttavia arvioita) pelistä löytyy englanniksi osoitteesta metacritic.com

Edellinen artikkeliApollo 11 Spacesuit Replica on melkein kuin aito
Seuraava artikkeliFlipbac helpottaa kameralla sihtailua sammakkoperspektiivistä